Cum sa te eliberezi de convingerile negative

Bine te-am gasit pe NLP Concept!

Click aici ca sa asculti articolul pe YouTube

„Convingerile noastre in legatura cu ceea ce suntem si ceea ce putem fi determina cu precizie ceea ce vom fi. Daca credem in magie, vom trai o viata magica. Daca credem ca viata noastra este delimitata de niste granite inguste, dintr-o data acele granite vor deveni reale. Ceea ce credem noi ca este adevarat, ceea ce credem noi ca este posibil devine adevarat si posibil!” – Anthony Robbins

Conform dictionarului, convingerile reprezinta credintele, certitudinile sau parerile ferme asupra unui lucru. Convingerile pot reprezenta opinii despre tine insuti, despre altii sau despre lume, opinii pe care ti le-ai format de-a lungul experientei tale de viata (Apropo, pentru ca tu acum citesti aceste randuri, am convingerea ca esti o persoana interesata de dezvoltarea sa personala.)

In functie de influenta lor in viata noastra, convingerile pot fi clasificate in doua tipuri principale:

  • convingeri pozitive sau suportive care ne imping de la spate si ne sustin in ceea ce dorim sa realizam;
  • convingeri negative sau limitative care ne trag inapoi si ne limiteaza in a ne trai viata pe care ne-o dorim cu adevarat.

O alta clasificare este facuta de catre psihosociologul francez Jacques Salome, care evidentiaza alte doua tipuri de convingeri:

  • convingeri pseudorealiste care se refera la ceea ce suntem, cum sunt ceilalti, relatiile si lumea;
  • convingeri normative care se refera la cum ar trebui sa fim, cum ar trebui sa fie ceilalti, relatiile si lumea.

Mintea noastra are obiceiul de a considera adevarate acele lucruri care i-au fost repetate des. Spre exemplu, daca ti s-a repetat de multe ori atunci cand erai mic ca „nu esti bun de nimic”, mintea ta a perceput acel lucru ca fiind adevarat iar tie ti s-a format convingerea negativa ca exact asa esti. O persoana cu o astfel de convingere va avea un dialog interior in care isi vorbeste urat, se judeca si se critica pe sine insusi. In acest fel, dialogul interior se muleaza pe convingere, o sustine si o intareste.

Oamenii cu o imagine proasta despre sine au un dialog interior negativ si distructiv (ex: „sunt urat”, „nu merit”, „nu sunt bun de nimic”), in schimb cei cu o imagine buna despre sine au un dialog interior suportiv in care isi spun cuvinte frumoase (ex: „sunt frumos”, „sunt inteligent”, „pot sa fac orice”).

Convingerile negative sunt in stransa legatura cu experientele negative din trecutul nostru. Dupa ce te-ai hotarat ca esti gata sa lasi trecutul in urma, urmatorul pas este sa-ti examinezi convingerile despre aspectele dureroase ale trecutului tau. Pentru a afla daca o convingere este pozitiva sau negativa, poti sa-ti pui urmatoarea intrebare: „Aceasta convingere ma ajuta sau ma impiedica sa traiesc viata pe care mi-o doresc?”.

Este interesant de observat cum unii oameni isi apara cu ardoare convingerile iar aceste convingeri nici macar nu sunt ale lor, ci sunt imprimate de parinti, scoala si societate. Dupa ce inteleg ca acele convingeri nu le apartin, cei mai multi oameni devin constienti ca isi pot descoperi adevaratul potential schimbandu-si convingerile limitative care i-au sabotat atata timp. Este bine de stiut ca toate convingerile noastre negative pot fi eliminate daca permitem acest lucru.

Mai jos este redata o poveste care subliniaza modul in care lasam o convingere sa ne influenteze viata sau, altfel spus, cum ajungem sa facem anumite lucruri pentru ca „asa se face” sau „asa trebuie”:

O femeie statea in bucataria ei si pregatea o friptura de vita la cuptor pentru cina. Fiica ei mai mica o urmarea cu privirea ca sa vada cum pregateste mancarea si a intrebat-o: „Mamico, de ce ai taiat bucatile din margine de la friptura de carne de vita?” 

Iar mama i-a raspuns: „Scumpo, asa se prepara.” „Dar de ce?” Iar mama a trebuit sa stea sa se gandeasca o secunda si sa recunoasca: „Nu stiu exact de ce. Asa facea mama mea si sunt convinsa ca avea un motiv bun pentru asta.” „Haide s-o intrebam pe bunica atunci.” 

Asa ca femeia si-a chemat mama si i-a pus aceeasi intrebare. Femeia mai in varsta a trebuit sa recunoasca la randul ei ca nu stia nici ea de ce facea acest lucru, dar proceda asa pentru ca si mama ei prepara reteta in acel fel. 

Asa ca au chemat-o pe batrana, care in acel moment avea 90 de ani, si au intrebat-o de ce taia bucatile din marginile fripturii inainte de a o pune la cuptor. „Pai”, a spus batrana, „pentru ca nu aveam o cratita suficient de mare in care sa o pun.”

(Loretta LaRoche – Viata trece repede – traieste-o din plin)

Din povestea de mai devreme mai reiese faptul ca atunci cand iti pui sub semnul intrebarii convingerile, este ca si cum ai incepe sa te indoiesti de ele si automat le vei slabi puterea si influenta asupra vietii tale.

Uneori sunt situatii in care oamenii constientizeaza ca anumite convingeri sau obiceiuri nu sunt benefice pentru ei, dar nu le schimba fie din obisnuita sau comoditate, fie pentru ca nu pot renunta la ele fara sa puna altele mai bune in loc.

Tehnica pe care ti-o propun in acest articol este potrivita si pentru astfel de situatii deoarece, pe langa eliminarea convingerilor negative, ea te ajuta sa le inlocuiesti cu altele pozitive. In continuare, iti prezint aceasta tehnica pe etape ca sa-ti fie mai usor sa o parcurgi.

Tehnica pentru eliminarea convingerilor negative

1. Ia o foaie de hartie si un pix si apoi scrie cel putin 3 convingeri negative care simti ca te limiteaza si pe care doresti sa le scoti din mintea ta (ex: „nu sunt bun de nimic”). Acorda-ti suficient timp sa scrii convingeri negative relevante pentru tine.

2. Pune-ti sub semnul intrebarii toate aceste convingeri negative (ex: „am reusit sa fac ceva bun pana acum?”). Apoi, taie cu pixul fiecare din aceste convingeri.

3. Acum ia o alta foaie de hartie si reformuleaza cele 3 convingeri, facandu-le sa devina afirmatii pozitive (ex: „pot sa fac orice imi propun”). Ia-ti cat timp ai nevoie pentru acest lucru.

4. In continuare, te invit sa iei din nou prima foaie (cea pe care ai scris convingerile negative si le-ai taiat cu pixul) si sa alegi una din urmatoarele variante:

  • o rupi in bucatele si apoi o arunci in cosul de gunoi;
  • ii dai foc (undeva in aer liber);
  • o arunci in toaleta si tragi apa.

5. Pastreaza foaia cu afirmatiile pozitive si reciteste-o zilnic, dimineata imediat dupa ce te trezesti si seara inainte de culcare, timp de cel putin 30 de zile consecutiv (unii autori recomanda cel putin 21 de zile fara intrerupere deoarece in acest timp se formeaza si se stabilizeaza trasee neuronale noi in urma supunerii repetitive la aceleasi informatii).

Tehnica pe care ti-am expus-o este una dintre cele mai puternice si eficiente tehnici din NLP folosite pentru schimbarea convingerilor. Poti sa aplici aceasta tehnica pentru orice convingere negativa de care doresti sa te eliberezi.

Cu cat reusesti sa-ti elimini mai multe dintre convingerile tale negative, cu atat te vei simti mai autentic si mai liber sa te exprimi asa cum doresti, fara sa mai faci anumite lucruri pentru ca „asa se face” sau „asa trebuie”.

Identifica la tine cat mai multe convingeri care simti ca te limiteaza, aplica tehnica si scrie-mi cum a fost pentru tine sa te eliberezi de ele si cum te-ai simtit.

Daca simti ca ti-a fost de folos ce ai aflat din acest articol, te rog, distribuie-l si prietenilor tai.

Te imbratisez cu iubire,

Dr. Iuliana Rotaru

P.S.: Fii atent la cuvintele si expresiile pe care le folosesti cel mai des, deoarece acestea iti programeaza gandirea si viitorul. Vorbeste-ti frumos, poarta-te frumos cu tine si devino cel mai bun prieten al tau.

NewsletterAboneaza-te acum la newsletter ca sa fii la curent cu ultimele articole publicate si ca sa primesti din partea mea un CADOU SURPRIZA sub forma unui material audio.
Acest articol a fost publicat în Blog, Dezvoltare personala. Salvează legătura permanentă.

2 răspunsuri la Cum sa te eliberezi de convingerile negative

  1. ana maria spune:

    Pot fi schimbate convingeri de genul nu sunt iubita, oamenii au o parere proasta despre mine…. mentionez ca am un comportament infantil fata de anumite persoane desi in mod normal am o minte analitica. Cum poate fi imbunatatit acest comportament de a ma simti autentica in rrlatia cu ceilalti?

    • Iuliana spune:

      Buna Ana Maria! Aceste convingeri pot fi schimbate usor folosind tehnica prezentata in acest articol. Dar tu te iubesti pe tine? Tu ce parere ai despre tine? Te poti simti autentica in relatia cu ceilalti foarte simplu si usor atunci cand gandurile, emotiile si comportamentele tale sunt aliniate.
      Spui ca ai un comportament infantil fata de anumite persoane desi in mod normal ai o minte analitica. Senzatia mea este ca-ti neglijezi emotiile. Emotiile sunt resurse deosebite cand intentionam sa facem ceva; sunt ca un combustibil sau o energie care ne da putere si ne motiveaza sa avem un anumit comportament.
      Cu drag, Iuliana

Lasa un raspuns